Op deze zonovergoten dag een iets ander bericht dan u van ons gewend bent. Dit keer geen mooie scheepspraat, maar een verzoek om hulp.
De gemeente Amsterdam heeft een nieuw beleid bedacht. Als gevolg daarvan zullen alle bestaande rondvaartvergunningen op termijn worden beëindigd. Daarvoor in de plaats komen nieuwe, kortlopende vergunningen (8 jaar geldig). De enige manier waarop je zo’n vergunning kunt bemachtigen is door dure loten te kopen in een 2-jaarlijkse loterij. De kleinere salonbootrederijen die de klassieke, beeldbepalende salonboten exploiteren worden hierbij op één hoop gegooid met de grote rondvaartrederijen van de welbekende toeristenboten.
Vorige week is gebleken hoe desastreus deze loterij uitpakt. Verschillende kleine salonbootrederijen hebben te horen gekregen dat zij géén winnend lot hebben getrokken en daardoor de komende jaren één of meerdere boten uit de vaart moeten halen. Zij hebben het afgelegd tegen kapitaalkrachtige marktpartijen die heel veel loten hebben kunnen kopen en daarmee de meeste vergunningen naar zich toe hebben getrokken.
Spoelen we de film even door, dan zullen we zien wat het eindresultaat van dit beleid zal zijn:
· De monopolyposities van grote rondvaartrederijen worden verstevigd in plaats van verkleind
· De diversiteit van de schepen in de grachten zal drastisch afnemen
· De diversiteit van het aanbod zal afnemen. Grote rederijen richten zich op toeristen, want dat is het meest lucratief. De kleine rederijen richten zich op Nederlanders die privé of zakelijk een vaartocht door Amsterdam willen maken. Dit aanbod zal op termijn verdwijnen.
· Er treedt verval op van het varend erfgoed doordat een gezonde exploitatie van de schepen niet meer mogelijk is zonder vergunning.
· De duurzaamheid van de rondvaartbranche zal afnemen in plaats van toenemen. Het beleid zorgt voor een toestroom van nieuw te bouwen boten die voor de korte termijn gebouwd zijn, aangezien een vergunning maar 8 jaar geldig is. En wat gebeurt er met die schepen ná die 8 jaar?
Kortom: dit beleid is niet alleen dramatisch voor de kleinere salonbootrederijen, maar ook voor Amsterdam zelf en het varend erfgoed van Nederland. Dat kan toch niet de bedoeling zijn??
Daarom vragen wij uw steun! Wij zouden het bijzonder op prijs stellen als u de petitie ‘Red de salonboten van Amsterdam’ zou willen ondertekenen en deze zoveel als mogelijk wilt delen. Klik daarvoor op onderstaande link. Ondertekenen is zo gepiept.
Bij voorbaat dank voor uw steun!
Verschillende media hebben inmiddels aandacht besteed aan deze bizarre, geldverslindende vergunningencarrousel. Zoals bijvoorbeeld Hart van Nederland afgelopen maandag: